zaterdag 17 april 2010

Onze E-bewuste Start

Welkom beste bezoeker.
Vandaag start ik mijn blog over E-bewustzijn.
Dankzij mijn lieve man Alfons, want zelf had ik nog nooit een blog gemaakt.
Als grafisch ontwerpster maak ik mijn websites altijd zelf, maar in dit geval leek ons een blog wel interessanter.


Onze echte start in de wereld van e-bewustzijn echter, begon 4 weken geleden, door een tip van de Mesoloog van onze jongste zoon Milo van 2 jaar oud. Al 1,5 jaar kampten we met een vervelend allergie-achtig eczeem op zijn handjes en uiteindelijk ook rug en benen. Jeuk, jeuk, jeuk en hij kraste het steeds tot bloedens toe stuk. Zie hiervoor de bijgaande foto. We waren al menig hormonenzalf verder, toen ik er genoeg van had.
Dankzij mijn studie in Shiatsu Therapie was ik me al een stuk bewuster geworden van de werking van het lichaam volgens de Traditionele Chinese geneeskunde en hoe het kan reageren op voeding. Ik leerde veel over de spijsvertering, en de meridianen en drukpunten, die ook in de acupunctuur gebruikt worden. Terwijl mijn passie hiervoor groeide, groeide tevens het vermoeden, dat er wel eens een oplossing gevonden kon worden voor Milo's huidprobleem, middels acupunctuur. En zodoende begon ik te zoeken op het web en kwam via een kinderacupuncturist bij de Mesoloog, die Milo onder behandeling nam. Met hem, zijn we na het doormeten van Milo's lichaampje een behandeling gestart met homeophatische druppels.

De omslag
Tijdens het tweede bezoek, liet de meting heel duidelijk zien, dat Milo erg gevoelig is voor het product Vetsin. Vetsin, ook wel Mononatriumglutamaat genoemd,
het mono-natriumzout van glutaminezuur, is een smaakversterker die toegepast wordt in vele hartige voedingsmiddelen. Het is een toegestaan additief en heeft E-nummer 621. Vergelijkbare stoffen zijn E620-E627.

Nu wil ik u niet gelijk vermoeien met allerlei E-nummers, dus ik laat het voor dit eerste bericht even hierbij.

Wat er vervolgens gebeurde, zette ons hele huishouden op zijn kop. Van de Mesoloog, kregen wij op advies, het volgende boekje voorgeschreven: Wat zit er in uw eten
Wij hebben het aangeschaft, ja......ongeveer twee dagen later, had ik het in huis.
De dag erna smorgens vroeg, de kindjes uit bed lekker spelen, ik nog even wakker worden....dacht ik. Och, ik zal het nu eens even inzien......maar ongeveer een half uur later, zat ik met trillende vingers de laatste pagina's al door te kijken. Ik was BOOS!!!!!! En zo ongelooflijk geschrokken van wat ik gelezen had. Compleet van slag.

Mijn man kwam ook beneden en ik zei alleen maar.....ga even zitten en lees dit! Het gaat ons leven veranderen. En dat heeft het inderdaad gedaan. We eten nu al ca 4 weken E-bewust. De gevolgen hiervan voor het huishouden beschrijf ik verderop in mijn blogg nog wel. Maar ik kan vast melden, dat onze zoon nu een zo goed als gave huid heeft. Wij ons allemaal veel energieker voelen, Mijn man en ik er als prettige bijkomstigheid bij opmerkten, dat we af bleken te vallen (nu al allebei een prettige 5 kilo), en de kinderen veel rustiger en evenwichtiger zijn. Heerlijk!

Vergif
Het heeft nog wel een paar dagen geduurd, voor ik over de boosheid en de verontwaardiging heen was. Van mij had ik dit boekje jaren eerder onder ogen mogen komen. Maar mensen...wat worden wij met zijn allen besodemieterd met ons eten zeg. Nee. dat zeg ik niet goed...we worden ronduit vergiftigd!!!!

Afijn...nu denken velen natuurlijk. Ja maar dat weet iedereen toch, dat van die hulpstoffen, anti-klonters, smaakversterkers, verdikkingsmiddelen etc etc....en het staat toch op de potjes? Jawel, dat klopt. Iedereen weet dat. Maar weet iedereen ook wat deze stoffen daadwerkelijk met je lichaam doen? Wie neemt de moeite om alle etiketten te lezen en uit te zoeken welke stoffen erin zitten die je niet in je lichaam wilt hebben? Er zijn natuurlijk altijd wel wat van die freaks, die het inderdaad helemaal gaan uitzoeken. En met trots kan ik melden dat ik er zo een ben. En ik draag niet eens geitenwollen sokken hoor. Want dat imago hebben de bio- en anti-stoffen-fanaten nog altijd. Helaas. Het percentage zou beter andersom zijn, want niemand...echt niemand wil daadwerkelijk eten wat wij allen eten, als je ook daadwerkelijk zou weten, WAT je eet.

En niets is minder waar: wat je eet, dat ben je ook echt. Dat weet ik inmiddels uit de TCM (Traditional Chinese Medicine) Het beïnvloed, hoe je denkt, hoe je je ontwikkelt, hoe je je voelt, je energie, je lichaam, je organen, je stemming, je reacties, je gevoelens.....afijn.

Gevolg
Voor nu is het even genoeg. Laat dit maar alvast even bezinken. En mocht je na lezen van het boekje (link hierboven) net zo verontwaardigd zijn als ik, en er iets aan willen doen in je leven, blijf dan vooral deze blogg volgen. Want freak als ik ben ga ik ALLES uitzoeken en ik kom over enige tijd met een door mij zelf geschreven en ook vormgegeven boek (ja, grafisch ontwerper blijf ik toch ook) voor de niet-freak, die géén tijd/zin/mogelijkheid heeft het allemaal zelf uit te zoeken, maar wel E-bewust wil eten. Ik beloof vele tips, veel openbaringen, veel makkelijke en praktische oplossingen, enkele recepten, foto's telefoonnummers, links, etc etc. Ik maak er werk van. Niet alleen voor de gezondheid van mijn gezin, maar ook voor u, op weg naar een goed E-bewustzijn.

Ik zou zeggen: zegt het voort, dat maar veel mensen deze blogg gaan volgen en we samen tot oplossingen komen.

José Verreijt

2 opmerkingen:

  1. Lieve jose,
    Dat is een mooie start. Ik deel je verontwaardiging, maar ik deel ook je sterk verlangen om mensen te waarschuwen voor de gevaren van een voedingsmiddelenindustrie die ons bewust e-verslaafd maakt. Ik doe met je mee en ik sta vierkant achter je. Iemand zei laatst : "steeds letten op al die e-nummers in wat je koopt, ik zou er depressief van worden". Ik antwoordde:"dat is grappig. Sinds ik geen e-nummers meer eet, ben ik juist veel vrolijker en minder prikkelbaar".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed begin Jose, ik ben al fan van je.. dat weetje!! ;) Je bent echt fanatiek!
    Tip; ik zal het resultaat van het handje van Milo ook even laten zien.

    Iedereen moet op de hoogte zijn van het SLECHTE effect van E-nummers! Wanneer anderen van te voren interpretaties hebben is het zonde! EERST HET BOEKJE LEZEN, DAARNA PAS COMMENTAAR!! :)

    BeantwoordenVerwijderen