zaterdag 24 april 2010

Ontbijtkoekonderzoek deel 1

Nog nooit zo lang gedaan over een ontbijtkoek kopen. En vooral dan kiezen welke het gaat worden. Ik stapte direkt op de Euroshopper af, want dit merk blijkt nogal eens E-bewust te zijn. Maar helaas. Tot mijn grote schrik zat er E450 in. Een Synthetische emulgator met niet al te leuke bijwerkingen. *
Het komt er eigenlijk op neer: zo zuiver en eenvoudig mogelijk. Want zodra je ontbijtkoekje meer smaak of een eigen smaak claimt te hebben, gember, volkoren, kruid, kandij...etc, begint de ellende. Dan komen de smaakversterkers, emulgatoren, stabilisatoren, zuurteregelaars etc de hoek om kijken. Uiteindelijk heb ik de gewone basic ontbijtkoek van de Super de Boer meegenomen. Daarin geen schadelijke E-nummers. Wel de E500, maar die wordt in het boekje als onschuldig beschouwd. Wat ze bedoelen met "Kruiden en Specerijen" is mij nog niet duidelijk. Dat zullen waarschijnlijk koekkruiden zijn. Maar ik wil natuurlijk weten of er ook vetsin in zit. Ik zal hierover dus moeten gaan bellen met de fabrikant. Dus hierover later meer.

* Voor alle risicoś en bijwerkingen verwijs ik naar het boekje wat zit er in uw eten.

2 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Ik neem altijd de gewone naturel ontbijtkoek van AH. Daar zit ook geen 'troep' in.

    Oja, met roomboter natuurlijk. Want marga-/halvarine doen we ook maar niet meer...

    Gr,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen