woensdag 28 april 2010

Afscheid nemen van je oude gewoontes doet zeer

Afscheid nemen van je oude gewoontes m.b.t. koken kan hard aankomen. Je staat met je handen in het haar te denken....wat moet ik nou eten. Wat kan ik nog eten. Ik doe het mijn hele leven al zus of zo...Ik heb al twee reacties per email ontvangen van mensen die dit toch erg moeilijk vinden en er zelfs emotioneel van worden. Deels, omdat ze het gevoel krijgen nu tot het eind van hun leven beperkt te worden in de keuzes, en deels omdat ze boosheid voelen tegen de commercie, die ons dit slechte eten allemaal aangereikt heeft. Ook ik heb deze boosheid gevoeld.

Ik begrijp heel goed dat het een hele hoge drempel lijkt. Maar ik kan je beloven, dat het echt heel eenvoudig en makkelijk kan. natuurlijk loop ik ook wel tegen praktische problemen aan. We leven nou eenmaal in een E-maatschappij. En ga je eens lekker een dagje uit....dan wil je natuurlijk ook graag even ergens kunnen gaan zitten om een hapje te eten.

Maak het voor jezelf niet moeilijker dan nodig. Het gaat hier over E-bewustzijn! Niet over E-loos eten!!!
Dit heb ik bewust gekozen bij het maken van deze blog en met het boek in voorruitzicht. Waar we naartoe willen, is kwaliteit van leven.
En als even lekker uitgaan en ergens een hapje eten, je blij maakt, maak dan bewust voor jezelf de keuze of hieraan toegeven op dat moment voor jou kwaliteit van leven inhoudt, boven het gezond eten op dat ene moment. Als dat zo is, eet dan alsjeblieft gewoon lekker je hapje eten en geniet van de entourage en de sfeer. Dan is dat op dat moment voor jou het kwaliteitsmoment.

E-bewust, staat voor 'weet wat je wilt eten' en kies bewust! Je kunt er dus ook bewust voor kiezen dat broodje met E toch te eten, omdat je dat graag wilt.
En soms kan het ook niet anders. Kijk maar naar mijn 'tankstation verhaal' van gisteren. Ik sta ook wel eens voor de keuze.

Ik wil iedereen die tegen praktische problemen aanloop uitnodigen op mijn blog te reageren. Schrijf je ongenoegens of dilemma's maar op en ik zal proberen je alternatieven te bieden. Ik kijk uit naar al deze uitdagingen en denk graag met je mee.

4 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi José,

    Ik heb even het pakje bouillonblokjes erbij gehaald. Die ene 'zonder msg, gistvrij, glutenvrij, laktovegetarisch'.

    Het is een produkt van Hügli (of Cenovis? staat er allebei op :-S ).
    Ingrediënten: soja eiwit, zeezout, plantaardig vet, groenten 0,5% (peterselie, tomaten, knoflook, wortelen, uien, savooikool), specerijen (selderij).

    Schiet maar! ;-)

    Verder haal ik nooit meer AH Zaanse Snijder volkoren brood, maar Waldkorn, of Allison.
    De 'Pain de ...' van AH zijn ook oké volgens mij, navraag via hun website leverde de volgende informatie op:

    * AH pain de boulogne mrgr:
    Volkoren tarwemeel, tarwebloem, water, pompoenpitten, gluten, zonnebloempitten, lijnzaad, lupine, zout, mout, gierst, dextrose, zuurdesem, sojameel, gemoute tarwe, maisgries, sesamzaad, weipoeder, broodverbetermiddel (emulgator E482), havervlokken.

    * AH pain de mediterranee:
    Tarwebloem, volkoren tarwemeel, water, broodverbetermiddel (emulgator E481,E482), bakkersgist, broodzout, rijstevlokken.

    Lijkt me ook oké, toch?

    Nog een vraagje: wat te doen met 'gedeeltelijk geharde plantaardige olie' e.d.? I.v.m. transvetten. Of is dit weer een heel ander onderwerp..?

    Groetjes,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Net als kees gebruik ook ik bouillon van de natuurvoedingswinkel zonder e-nummers.
    Probeer eens de jus die je in zulke winkels kunt krijgen! Eén keer geprobeerd en je wilt nooit 'gewone' jus meer.
    Als brood eet ik trouwens zuurdesem. Maar Allison van AH is verder ook e-nummer vrij.


    Mijn vraag aan jou: Wat geef je je kind(eren) te drinken?
    Alle ranja's zitten vol met e-nummers.
    Ik heb laatst ontdekt dat sappen (appel, sinaasappel) hetzelfde effect op het lichaam heeft als alcohol. Tot nu toe gaf ik ze appelsap.
    Diksap (natuurvoedingswinkel) is voor mij niet te betalen, ik moet erg puzzelen met mn geld om rond tekomen.
    Ik las iets van Citroen met zout op je blog...Is dat kind-vriendelijk?
    Ben erg benieuwd...

    Groeten Bumblebee

    BeantwoordenVerwijderen